joi, 12 noiembrie 2015

Temele de facut inainte de a discuta cu banca pt un credit ipotecar

Creditul ipotecar este un rau necesar in conditiile in care locuiesc in chirie. O rata echivalenta cu chiria devine o investitie buna, in conditiile in care altfel chiria se duce in buzunarul altcuiva dar .... inteligent, da?

Cand m-am dus la banca  pentru a contacta un credit ipotecar, am pregatit din timp cateva cifre specific familiei:
- am calculat cati bani am de avans. Un avans de 20-30% este ok
- am calculat venitul pe familie, legal (cel care il pot demonstra cu documente)
- am experimentat pana la ce rata m-as intinde (si anume ce suma pun deoparte lunar in ultimile luni, banii pusi deoparte fiind fondul de avans)
- am analizat perioada de creditare (de ex. eu nu vreau sa am peste varsta de 50 ani si am rate pentru ca nu stiu cum as jongla cu dificultatea de a gasi un serviciu, problemele de sanatate, copil de liceu/facultate etc)
- studiat cateva banci ( 5, si din cele mari, si din cele mici)

Am depus deoparte echivalentul ratei, ca si cum as fi in cursul creditarii...asta e foarte important si  pentru ca e o  perioada am si rate si chirie, pana la momentul de mutare in aprt. propriu, pt ca unele apartamente se elibereaza in cateva luni dupa semnare, astfel ca eu o sa stau inca in chirie. Am estimat o mica suma buffer de zugravit si luat unele chestii specifice mutarii(matura, mop, detergenti, becuri, intrerupatoare, mobila bucatarie etc), dar si costurile mutarii.  O parte din mobila o am, si ma voi descurca asa pentru o perioada.

Pentru banca mi-am pregatit cateva seturi de intrebari:
- ce suma maxima imi dau pentru rata de 1200
- ma crediteaza? (sunt angajat ca pfa)
- ce acte imi trebuie, ce vechime
- imi fac si asigurare de viata  si costuri
- din experienta lor: cat dureaza pana in momentul deblocarii banilor si semnarii cu notarul
- au notar agreat, imi recomanda ei un notar cu care au lucrat, sau sa imi caut notarul meu
- din experienta lor: o estimare a costurilor notariale (daca merita sa caut notar mai ieftin - desi diferenta de costuri e foarte mica)
- exista posibilitatea de negociere a conditiilor (de ex. sunt reduceri pt avut cont de salariu la ei)
- facut simulari si pentru credit cu dobanda fixa si pentru dobanda variabila si comparat.



Nu recomand sa lasati deciziile si discutiile astea in fata angajatului de la banca. Rolul lui e sa vanda, sa abureasca, nu e interesul lui sa ne protejeze bugetul, si in final vand umbrele cand e cald si vai de fundul nostru cand bate ploaia.

Ca o experienta personala, legat de ce a scris Economisim.info : fumatul si greutatea mare duc la o asigurare de viata mai mare: nici asiguratorul nu isi asuma riscurile.  Asadar inainte de o ipoteca  o cura de slabire si lasat fumatul pot aduce castiguri financiare din mai multe parti.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...