marți, 1 septembrie 2015

Fiscalitatea - una din cheile educatiei financiare

Imi dau seama ca o cunoastere a fiscalitatii, a taxelor platite, dar si deducerilor face diferenta bugetului personal. Scopul meu personal e sa platesc cat mai putin si sa imi ramana cat mai mult, nu? si ca modul anterior de a trai unde nu imi pasa si nu ma interesa ce face contabila de la munca nu a fost unul constructiv pt bugetul meu.

Am descoperit tarziu ca platind impozitul la locuinte devreme am o reducere de 15-20 lei pe an. De fapt am descoperit abia atunci cand am platit impozitul la sfarsitul anului :) si platit mai mult. Banui ca exista diferente si la alte tipuri de impozite, dar eu nu am nici masina/inchirieri.

Practic, la fiecare salariu platim taxe sociale si impozit. Iar firma mai plateste in plus pentru fiecare angajat. Din impozit insa exista conceptul de deducere, adica anumiti bani vor fi rambursati.

Deducerile fiscale sunt alt teren vag si miscator. De ex. am aflat in ultimii ani ca exista o deducere pt persoanele aflate in intretinere, dar numai pt cei cu salariu brut sub 3 mii lei lunar. E drept ca aceasta deducere o aplica contabilul pt salariat care va cere o hartie (fie certificatul de nastere al noului copil, fie declaratie pe propria raspundere a copilului major ca e inca in intretinerea mamei, dar si ca pot declara in intretinere parintii sau bunicii.  Din pacate se intampla ca contabilii sa nu informeze salariatul despre asta, sau sa aplice incorect. Deducerea progresiva, intre 250 si 650 lei, functie de cate persoane avem in intretinere, iar pt o familie cu venit minim pe economie si copii se simte diferenta.

Un alt avantaj fiscal este ca firma poate face angajatului o pensie facultativa si ca 400 euro pe an ii poate deduce din impozit. Pt multi inseamna foarte putin, dar pe termen lung, cu tot cu dobanda aferenta imi poate aduce o suma frumusica la marea retragere de la 67 de ani. Mie angajatorul anterior mi-a contribuit cu o suma de aproape 1000 euro anual (asa a fost pachetul de angajare), am 3 ani de contract, iar peste 30 ani asiguratorul spune ca voi primi cadou de la aniversarea de 67 ani 8700 euro.

De altfel, mai sunt deductibile si tichete de masa/cresa, cadourile pt copiii angajatilor (bani sau tichete) sau ajutoarele umanitare (nastere, inmormantare, boli grave). Stiu ca unii angajatori nici nu incearca(contabilitate mai complicata), dar ca angajat avem o sansa sa cerem si de ce nu sa primim.

Atentie, aceste deduceri pot aparea/disparea cu o simpla lege. Deducerile sunt facilitati temporare, bani recuperati din impozitul platit catre stat.  Nu stiu daca se aplica si catre cei care lucreaza ca pfa.

Oricare ar fi statutul nostru (angajat/prestator servicii/patron), o cunoastere a fiscalitatii ce ne afecteaza face diferenta intre bine si mai bine.

Imaginea o vad mai clar liber profesionistii ce platesc la fiecare factura incasata: TVA, apoi taxe sociale, impozit, contabil etc.  Personal nu mi se pare corect ca din banii ramasi sa mai platesc iar impozit (la casa) si inca o data TVA la produsele cumparate dar asta e parerea mea.

Pe viitor voi discuta de alte parti instabile ale bugetului: datoriile, inflatia, pensionarea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...