joi, 25 iunie 2015

Cum relationam cu banca - in modul zgarcit


 De cand am inceput sa lucrez am fost nevoita sa deschid cateva conturi. Multe!: 2 la BRD, 1 la Raiffeisen, 2 la VBR, 1 la ING, 1 la Banca Transilvania, si cam atata imi aduc aminte dar sigur au mai fost si altele....
 Ce am invatat, treptat, de la fiecare banca/cont:
 1. inainte de deschidere citesc contractul ce il voi semna si e musai:
 -sa verific comisioane (comision de deschidere, comision de administrare lunar, comision de alimentare, comision de retragere)
 -sa verific dobanda la banii din cont
 -sa verific taxa de schimbare card si cat de des e
 -sa caut un bancomat si o sucursala accesibila mie (aproape de casa) de la care voi scoate periodic pentru a profita de comisionul zero
 -sa cer acasa/pe meil desfasurator lunat pt a-mi verifica in primul rand comisioanele
 -costurile pentru internet banking

 2. din prima luna confirm realitatea cu cele din contract (sunt o carcotasa)

 Probleme aparute mai tarziu au fost....muuulte:
 -am descoperit ca anumite comisioane le puteam evita (de ex. daca scot de la bancomatul accesibil si nu de la alte bancomate, ce imi aplica un comision)
 -am descoperit ca un supermarket ce mi-a luat de 2 ori aceeasi plata - si am cerut anulatul la banca (pe desfasurator erau 2 tranzactii in acelasi minut cu aceeasi suma 54,37 lei)
 -dobanda la descoperirea de cont e uriasa asa ca am renuntat la optiunea asta, pt a nu ma mai tenta sau duce in eroare
 -exista conturi cu dobanda la zi.  Asta inseamna ca fiecare leu tinut in cont si necheltuit pe 1 zi aduce dobanda anuala/365. Asta m-a incurajat sa cheltui mai putin si sa tin cat mai mult banii acolo, stiu ca 1 leu dobanda cat imi vine pe luna nu ma ajuta sa ma imbogatesc, dar macar imi acopera cheltuielile cu contul.
 -cu surpriza aflu ca dobanda se impoziteaza. Orice dobanda si doar dobanda, nu si banii din depozit. 16%.

 Ce optiuni folosesc:
 -sa isi ia banii automat din cont pt anumite facturi. Nu a functionat perfect sistemul de fiecare data
 -sa pot crea online depozite cu dobanda buna
-sau fac plati anticipat pe 6 luni, la facturile mici (am factura de 2 euro la Orange)
-interogare sold periodic pt a verifica taxe si comisioanele bancare.

 Astazi am inchis toate conturile si ramas doar cu cel curent. Cel de la VBR in Euro l-am inchis de 2 ori :) . Am invatat ca de la fiecare banca sa imi inchei socotelile si inchid tot si scot fiecare leu altfel ma trezesc cu datorii si nu stiu de unde.

 Despre credite - va urez cat mai putine si rar. Si daca aveti unul, faceti simulari cu plati anticipate - veti vedea ca orice plata anticipata cu scaderea perioadei duce la scaderea dobanzii totale platite (dobanda la dobanda) dar si a comisioanelor.

Pentru cine are 2 sau mai multe credite, recomand 2 cai:
-fie platit anticipat din cel mai mic credit, pana cand se inchide
-fie discutat cu banca si comasat din cele 3 credite unul singur. Avantaje: un singur cont deschis cu o singura taxa de administrare, dobanda mai mica, o singura asigurare de viata asociata, o singura taxa de  retragere, etc.

Chiar daca inseamna niste sacrificii (renuntat la cafeaua zilnica, renuntat la abonamentul la tv, renuntat la tigari/redus prajiturile etc) orice 100 lei lunar platit mai repede are ca efect dobanda mai putina, sacaderea dobanzii la dobanda, deci bani mai putini dusi catre banca deci in total  la sfarsitul anului vom fi in abundenta.

  Astazi am decis ca sunt o bogatie fabuloasa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...