joi, 8 ianuarie 2015

gradina pe balcon cu doar 10 lei pe an

Ador balcoanele inflorate. Ador blocurile cu balcoane unde atarna flori si se vad peste tot sunt indragite si placute. Efortul de a avea un balcon inflorat ii sperie pe multi.
Cele mai multe scuze ce le-am primit sunt legate de bani. Intradevar, cu bani la discretie putem face un balcon de neuitat. Ghirlande, flori combinate, sistem hidrophonic de udare, etc. etajere de lemn pictat manual, ooo si cate altele pot eu sa visez. In ultimii ani am cheltuit cu balconul, din motive de dezorganizare, dar in 2015 vreau sa contrazic toate gurile rele: 10lei voi cheltui pt asta!!
Pentru asta, am o planificare rigida:
1. containere
2. pamant
3. seminte
1. In ce semanam? Ghivece de plastic sunt peste tot: jardiniere lungi, largi, inalte sau rotunde, de ceramica sau de plastic. Dar costa. Asa ca am inceput sa caut solutii la indemana, ce alta data le-as fi aruncat. Astfel, am pus  seminte pentru rasaduri in: pahare de iaurt, galetushe de la iaurt se descurca si ele sa tina cate o muscata pui, dar si menta, busuioc etc. Drept containere mai mari am folosit si o galeata de la var  bine spalata si cu cateva gauri jos pt scurgere; am recuperat o galetusa de tabla zincata ( cred ca a fost de la bere), o veche geanta de rafie cu tesatura foarte densa, sau un suport de ikea de haine.  Revelatia din ultimii ani sunt cosurile de nuiele, rupte. Le-am adaugat in interior o punga mai dura, careia i-am dat cateva gauri fine, sa circule aerul si sa iasa excesul de apa. O alta solutie a venit gasind la un magazin de vinuri selecte... lazile de lemn aruncate. Sunt preferatele mele!! De cate ori trec pe langa, imi arunc o privire dupa...
Costuri la containere: 0


Dezavantajele la improvizatii se vad la instabilitate: se strica/rup repede.

2. pamantul.
Nu mai vreau sa ma plimb cu saci de pamant de la magazin acasa, si nici sa il arunc pe ala vechi toamna cand schimb pamantul la flori!! Asa ca solutia a venit atat de simpla: compost. Recuperez o parte din resturile de legume aruncate, recuperez si ceva cartoane, amestec cu pamantul deja perimat, sec, uscat si... am un sol fertil, reavan, in care imi cresc ridichi/flori.
Costuri: 0, ba chiar as zice ca ies pe plus pentru ca arunc gunoi mai putin.

3. seminte
Aici voi cheltui cei 10 lei, dar cu cap. Imi voi lua 2 plicuri de seminte de petunii de 2 culori, unul de ridichi si unul de busuioc. Daca am noroc, impart cu vecina jumi juma, dau la schimb, si cheltui astfel 5 lei. Pt restul... am recuperat deja seminte, astfel:
-din cateva tomate frumoase, de august, f. coapte, cumparate de la producatorii locali  am salvat seminte. Le voi pune in rasad in februarie. Din pacate nu am pus etichete pe fiecare tip de seminte salvate, deci nu voi sti ce voi sadi, voi adauga mici label-uri:tipul 1, tipul 2.
-din resturi vegetale am replantat radacini, tulpini de morcov, telina, pastarnac, sfecla rosie, praz. Pt cat consum si micro-gradina de pe balcon imi permit sa ma joc astfel.
-am cules seminte din garduri (condurasi)
-am lasat 3 fire de rucola sa faca flori si seminte. Am colectat cateva zeci de seminte
-bulbii de lalele refolositi
-menta, leusteanul, capsunile sunt plante perene, deci doar sa le pazesc radacinile
- muscatele le-am butasit cand a dat inghetul (nu am unde sa le tin pe toate) -desi unele au rezistat in aer liber si la -1, -2 gr.
Pt cine e la inceput poate cauta pe grupuri care doneaza seminte/rasaduri: Facebook: seminte libere.

Si nu uitati, excesele de rasaduri... dati-le la prieteni. Eu voi pune tot ce am la incoltit, si cand voi fi depasita de situatie/dimensiuni/la o stare rezolabila voi incepe sa intreb vecini si prieteni daca vor, eventual si cu un mic ghid de folosite. Imi plac balcoanele inflorate, nu numai la mine, dar si la altii. 

9 comentarii:

  1. intrebari - lazile de lemn le gauresti? la baza pui cumva si un stat de pietris/bile de ceramica sau pui pamantul direct?
    marar ai incercat? ti-a crescut? ai cump seminte de aici sau aduse din ro?
    mersi, Iulia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. lazile nu le gauresc; nu sunt inchise perfect si cand am varsat fara sa vreau ligheanul ca mi-a cazut din mana s-a dus pe partea ailalta muulta apa. In plus de la apa se mai umfla, etc. asa ca in vreo 2 lazi neermetice am pus o punga la fund, gaurita.

      Marar am incercat, dar are nevoie de spatiu pe verticala pt radacini, deci esec total. Da, seminte aduc din Ro. Daca vrei ceva, spune, ca vin pe 8 aprilie.

      Ștergere
  2. Am un balcon minuscul dar tot o sa caut niste solutii eficiente pentru el numai ca probabil or sa dea roade complet anul viitor

    RăspundețiȘtergere
  3. Cum a fost cu gradina asta?

    Eu am incercat cu compost si mi-au facut musculite, mucegai si altele pamantul. Iar o alta chestie cu care m-am confruntat a fost lipsa de timp. Ca sa iasa ceva cat de cat ok, a trebuit sa ud foarte des, de doua ori pe zi si n-am avut zilnic luxul asta. Totodata e mai mult umbrit balconul meu si nu se preteaza orice, spre exemplu rosile nu apuca sa faca flori, ca se trec.

    Dar a fost mai bine anul aceasta decat anul trecut. Poate la anul va fi si mai bine daca reusesc ce mi-am propus, sa montez un robinet in baia din living, sa leg la el un furtun si sa ies cu el afara (balconul meu e o terasa de fapt :)

    RăspundețiȘtergere
  4. musculite am facut si eu cand am pus fructe din compot. Dupa aceea am completat cu cartoane si cu resturi de legume. Pentru mucegaiuri mai e nevoie de ceva aerisiri laterale, dar e nromal sa faca.
    Despre timp, insa, confirm: eu ud la 2-3 zile, dar daca e f. cald e nevoie zilnic. Am mare noroc de faptul ca am containere de lemn ce tin oarecum umiditatea si nici nu se incing foarte tare cand le bate soarele.
    Unde nu am suficient soare pun plante cu frunze: rucola, marar, patrunjel, leustean, menta, ghimbir, castraveti etc. Intradevar, rosiile, gogosarii au nevoie de soare...gogosarii au inflorit si atata.

    Cu apa, eu refolosesc din bucatarie: am un lighean unde colectez apa de la legumele, fructele spalate, de la cafea, de la paharele de bere etc. Am remarcat ca la fiecare runda de gatit pot refolosi peste 30-40l de apa (cam atat folosesc la un udat)

    RăspundețiȘtergere
  5. Articolul asta trebuie sa il dau sotului meu la citit. El mi-a adus verdele in casa, este gradinarul familiei si cred ca i-ar placea la nebunie modul tau de a gandi. O intrebare insa, poate cam prosteasca, dar nu ma pricep. plantele acelea trebuie sa stea intr-un balcon deschis? Ma refer la leustean, busuioc, rosii chiar. Intreb pentru ca al nostru este inchis.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. plantele se descurca si in mediu inchis si deschis. O sa le tii ca intr-o sera, da? Marea problema la plantele de 'sera' este circulatia aerului (au nevoie de aerisire) si temperaturile prea ridicate ( la peste 35 grade sufera, la peste 30 grade au nevoie de udat suplimentar etc ). Eu nu am balcon inchis dar avantajul la cele inchise, ca al tau, este ca sunt ferite de ger deci perioada de vegetatie tine mai mult.

      Ștergere
    2. Balconul meu este inchis, dar una din ferestrele lui sta in permanenta deschisa, deci e ok cu circulatia aerului. Cred ca o sa incep cu niste ardei iute. Si patrunjelul ma tenteaza rau ! ;)

      Ștergere
    3. incearca si menta, rozmarin - sunt plante usor de intretinut, doar sa nu uiti de de udat.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...